wdg logo symbol

”Varför skulle inte kvinnor kunna vara lika duktiga på affärer som män?”

March 29, 2018

Sedan ett par veckor tillbaka existerar Sveriges första kvinnliga golfklubb. En klubb som bildats av organisationen Green Queens Golf i samarbete med GolfStar och WDG. Green Queens Golf riktar sig framförallt till tjejer mellan 22-39 år, en målgrupp som i de flesta fall är extremt få inom golfen. Genom att kombinera umgänge och golf med likasinnade har Green Queens Golf på mindre än tre år lyckats locka till sig hundratals kvinnliga spelare från hela landet. En expandering som under senare tid har skett med stöd från WDP (systerbolag till WDG) som har hjälpt Green Queens Golf med att ta den redan framgångsrika verksamheten till en ny nivå.

— Vi har sedan en tid tillbaka jobbat väldigt tajt med både WDP och WDG. De är vårt promotionbolag och har hjälpt oss med mycket som till exempel att trycka våra kläder och förbereda events som vi kommer ha under säsongen. De vill verkligen satsa på tjejgolfen och vårt samarbete utvecklas hela tiden i rätt riktning, säger Emma-Mathilda Steen, vice ordförande på GQG.

Framgångssagan Green Queens Golf bara fortsätter att växa. Under säsongen kommer den nystartade kvinnliga golfklubben att åka på turné runtom i landet för att hitta nya tjejer att umgås och spela golf tillsammans med. Dessutom kommer organisationen under säsongen att arrangera två stora events i samarbete med WDG. En heldagsaktivitet som döpts till Masters som går av stapeln på Kungsängen och är en tävling både individuellt och i lag mellan 72 killar och 72 tjejer med efterföljande fest på GolfStars omtyckta anläggning. Dessutom väntar en golfresa till härliga Lumine där GolfStars medlemmar som väljer att uppgradera sitt medlemskap (till ett medlemskap där Lumine ingår) numera spelar helt gratis.

— Vi och WDG har samma mål eftersom de också vill satsa mycket på tjejer. De är väldigt måna om att tjejgolfen ska komma igång och då får man inte glömma bort businessdelen som är viktig. Golfbanan är en väldigt effektiv plats att starta affärsrelationer så genom WDG har vi en väldigt bra möjlighet att visa att vi kvinnor är duktiga i affärsvärlden också, säger Emma-Mathilda.

Golf är en bransch präglad av konservativa män. En situation som tack vare samarbetet mellan WDG, GolfStar och Green Queens Golf kan komma att förändras mycket inom kort. Den nystartade kvinnliga golfklubben ser samarbetet med Stockholms största golforganisation som ett gyllene tillfälle att få fler businesskvinnor att bli framgångsrika på golfbanan.

— Det beror givetvis på på vem man träffar men jag tror kvinnor generellt har svårare att få respekt. Det blir fortfarande ofta lätt att man blir klappad på huvudet. Men jag menar varför skulle inte en kvinna kunna vara lika duktig på affärer som en man? Det är ju inte så att kvinnor är sämre än män. Det är väldigt inspirerande att situationen nu börjar förändras. Där har vi WDG att tacka för mycket eftersom att de hjälper oss på den resan.

Personen som är ansvarig för WDG:s storsatsning på kvinnliga golfspelare är företagets grundare Sofie Källström. Hon säger följande om samarbetet med Green Queens Golf.

— Personligen har jag stort engagemang i frågan om att lyfta kvinnor i affärsvärlden. Genom min karriär har det alltid varit männen som fått mest synlighet något jag vill förändra, bland annat genom denna satsning. Vi kommer lägga stor vikt på detta samarbete med Green Queens. Det finns stor kompetens i denna grupp unga kvinnor med representanter från många olika branscher. Vår målsättning med samarbetet är att förändra golfbranschen genom att få ännu fler beslutsfattande företagarkvinnor. I framtiden vill vi kunna ha företagsevent på golfbanan med lika många kvinnor som män. Vi är alla ansvariga för att så blir fallet.

Pressbild

Tillbaka till nyheter