wdg logo symbol

Smarta knepen som skalar ditt handicap med minst tre slag

May 24, 2018

sankascore

Gränsen mellan att vara en fantastisk golfspelare och en riktig amatör är ofta hårfin. Tack vare några små detaljer kan du faktiskt ta ditt spel till en helt ny nivå. Vilket definitivt kommer att synas på scorekortet. Här kommer fem kanontips på vad du kan göra för att sänka ditt handicap.

Uppvärmning — Kan vara det absolut viktigaste inom golfen. Statistik visar att korrekt uppvärmning ger dig dubbelt så bra förutsättningar första tre hålen. Kalla muskler gör att du blir två till tre centimeter kortare i din uppställning till bollen. Analyserar vi detta i relation till golfbollen som är fyra centimeter, är det nästan garanti på att du toppar bollarna tills du blir varm och istället har ställt om till en duff.

Pre-shot routine — Att ha en plan för varje slag på rangen (utöver bollträff) gör att du kommer att vara mer fokuserad på banan och inte ”glömma” bort vad du har tränat på.

Positivt mindset— Om du har läst tidigare blogginlägg vet du vilken stor skada en psykning kan göra. Detta gäller även din mentala status. Genom att tänka positivt och koppla bort stress undviker du effektivt dessa illdåd vilket kommer att synas i scorekortet. Fokusera inte på problemen. Hur många gånger har du inte tänkt: ”slå inte bollen i vattnet” men ändå sedan hamnat där? Den mentala styrkan är golfarens bästa verktyg. Tänk alltid att du håller i din favoritklubba. Då har du tveklöst större chans att lyckas med ditt slag.

Leva med swingen — Fade, Draw, Slice eller Hook på dina slag? Det behöver inte betyda att du måste göra om din sving fullständigt. Ibland kan det faktiskt vara bättre att anpassa dig till det swingspår du har. Särskilt om du är mitt i en runda. Större förändringar bör alltid vara väl genomtänkta och övas in på drivingrangen före eller efter din runda.

Vätske- och energipåfyllning — Superviktigt under en runda för att du ska kunna hålla fokus under 18 långa hål. De flesta golfare har säkerligen upplevt riktigt bra första nio hål för att sedan krascha ordentligt sista nio. Detta kan mycket väl bero på ditt pitstop i klubbhuset. Viktigt alltså att både hålla igång och fylla på med rätt energi i halvtid. Så att du har samma fokus när du kliver ut på tian som du hade innan.

Tillbaka till nyheter