wdg logo symbol

Misären blev hennes drivkraft — nu leder Sofie en ny generation in i affärsvärlden

Sept. 25, 2018

sofie

Blott 14 år gammal var Sofie Källström med som det värsta en människa kan uppleva. Men istället för att bryta ihop blev det starten på en sällan skådad resa inom affärsvärlden. Nu, 30 år gammal, driver Sofie flera bolag med otrolig potential men är ännu långtifrån nöjd. Här är historien bakom en av Sveriges mest lovande entreprenörer.

Vi alla fastnar i mörka tankar ibland. Mardrömmar om att det absolut värsta skulle kunna ske. Men faktum är att det är omöjligt att förbereda sig inför sitt livs stora smocka. Sofie Källström vet. Hon har fått lära sig den hårda vägen. Som ung tjej hade Sofie en lugn, trygg och helt vanlig uppväxt i den lilla småländska staden Oskarshamn. Men en dag skulle allt vändas uppochner fullständigt. Trots att det gått hela 15 år sedan dess sitter ärren fortfarande kvar. Från den där dagen då Sofie helt plötsligt fick reda på att hennes mamma tagit livet av sig. Mitt inne i sina tuffaste tonårsår stod plötsligt 14-åriga Sofie där utan sin stora trygghet och förebild i livet. Ingen skulle klandrat en person som hade grävt ned sig i det läget. Men för tonårstjejen med den där extra drivkraften blev hennes värsta dag startskottet för något stort.

— Där och då bestämde jag att det är mitt liv och att jag ska leva det fullt ut. Att ingenting är omöjligt. Det kommer inte alltid att gå som man tänkt sig. Men är man positiv och försöker se det bästa i allt blir det bättre. Jag blev verkligen pushad över en kant. Och även fast det så klart var det absolut värsta som kunde hända är jag glad för mycket som det medförde. Det låter kanske konstigt. Men det fick mig att se annorlunda på saker och ting i livet. Att små fjuttiga saker inte är några problem.

Redan före sin mammas tragiska bortgång hade Sofie Källström haft ett otroligt driv att jobba hårt och tjäna pengar. Som tolvåring började hon jobba extra i en blomsterbutik och bara några år senare drev hon en semesterby. Några år efter gymnasiet lämnade Sofie den småländska landsorten för att börja studera Hotell Management i Jönköping. Det var långtifrån någon slump att hon hamnade just där. Sedan länge hade hon bestämt sig för att bli hotellchef före hon fyllde 25. En plan som gick i lås då hon som 25-åring blev hotellchef på det nybyggda hotellet på Lindö Park strax norr om Stockholm. Vad som däremot var en slump var att den 25-åriga chefen hamnade precis intill tre fullånga golfbanor. Något som fick henne att komma i kontakt med den traditionella sporten och dess bransch för första gången. En bransch som nästan helt bestod av äldre män. Och Sofie insåg givetvis snabbt att hon var långtifrån ”en i mängden.”

— Jag är inte alls från golfbranschen. Så min resa inom den startade när jag kom hit till Stockholm. Samtidigt är jag ju uppfostrad av min pappa och har alltid haft skinn på näsan. Vi brukar ofta skratta åt att jag alltid varit lite grabbig. Därför tror jag att det har passat mig väldigt bra att jobba tillsammans med män. Det är lätt hänt att det blir smutskastning mellan kvinnor och män. Men faktum är att många av dessa män varit de bästa chefer jag någonsin haft. Istället för att känna sig hotade har de tyckt att det varit coolt att jag varit ung tjej och så driven. Så all cred till dem.

Snabba kast har alltid varit Sofies framgångsrecept. Och efter att ha jobbat med försäljning som anställd på både Lindö Park och ett av Nordens största golfbolag Golfstar fick det vara nog. Hon ville testa vingarna på egen hand och vågade ta det läskiga steget att kasta sig ut i entreprenörsvärlden. 2015 grundade hon sitt första egna bolag Smart Generation Invest. Ett bolag till för att satsa på branscher i behov av ett generationsskifte. Där blev golfen en självklar pusselbit, mycket tack vare mycket stöd från Golfstars grundare Tony Trigell. 2016 startade Sofie WeDoGolf, ett affärs- och marknadsföringsbolag med fokus på framtidens golfförsäljning. Framförallt arbetar WDG (som är förkortningen) med företagsgolf och var i år hyllad arrangör på den klassiska ICA-golfen. Utöver WDG ingår flera andra bolag från olika branscher i Sofies egen koncern. Ett av dem är promotionbolaget WDP (WeDoPromotion), ett annat är Lighbuld Education som utvecklar ett LMS-system i Sydafrika, för att förenkla utbildningen för afrikanska barn och ungdomar. En otrolig mångfald, men alla företag har en sak gemensamt. De följer det moderna samhällets utveckling. För att på så sätt vara väl lämpade för framtida generationer.

— Det finns många branscher som behöver ruskas om lite. Där man möts av svaret ”så här har vi alltid gjort och det har alltid fungerat bra”. Det tycker jag är den största varningssignalen. I traditionella branscher är det lätt hänt att man bara frågar sina gamla kunder om hur de vill ha det. Istället borde man göra fler undersökningar bland kidsen som ju är framtidens kunder. Det är på väg att ske en stor förändring i samhället. Särskilt med tanke på alla nya tekniska hjälpmedel. Och jag tror det är direkt farligt att stå kvar på perrongen och göra som man alltid har gjort. Istället för att hoppa på tåget och följa med i utvecklingen.

Ytterligare ett projekt som är en del av Smart Generation Invest är hyllade Green Queens Golf. Organisationen för golfande tjejer mellan 22-39 år runtom i landet, vars ambition är att skapa ett modernt och jämställt golfsamhälle. Ett projekt som Sofie brinner lite extra för. Sedan flytten till Lindö Park försökte hon själv börja spela golf men det gick segt. Trots att Sofies man är professionell golfare kände hon sällan det där suget att gå ut och spela själv. Framförallt för att hon knappt hade några jämlika att spela med. Vilket inte är någon stor överraskning om man ser till statistik. Just målgruppen tjejer 22-39 år är utan tvekan den klart minsta inom golfbranschen. Något som det nu ska bli ändring på. Genom ett koncept som bygger på att ha roligt på och omkring golfbanan. Snarare än att satsa stenhårt på att bli riktigt duktig.

— Jag har nog rekord i antal nybörjarkurser. Det har blivit nästan femton stycken. Men efter kurserna kom jag aldrig ut på banan, förrän nu. Jag har aldrig tidigare känt att det funnits något skönt forum att golfa i, som passar mig. Golfen är en bransch som definitivt behöver ruskas om ordentligt. Och det handlar egentligen inte om killar versus tjejer. Vi behöver absolut fler starka kvinnor som Green Queens för att göra golfen bättre. Men framförallt handlar det inte om kvinnor. Utan om att hitta ett roligt sätt för tjejer och killar att golfa tillsammans.

Även inom affärslivet blir golf en allt viktigare pelare. Något Smart Generation Invest tagit fasta på genom företaget WDG. Att kombinera ett affärsmöte med frisk luft, umgänge och ett gemensamt intresse har många gånger visat sig vara startskottet för en lång och lyckosam affärsrelation. Att lyckas som säljare idag handlar mer än någonsin tidigare om att skapa goda relationer. Och vad passar bättre än att göra det ute på golfbanan istället för i något trångt mötesrum. En trend som bara fortsätter att växa.

— Tidigare har det varit lite ”hysh hysh” när man åker ut till golfbanan på arbetstid. Men det är något som börjar förändras rejält. Det är otroligt många företagare som börjat skicka iväg sina säljare på möten och events på golfbanan. Och nästan alltid leder det till att säljaren kommer hem med en färdig affär eller i alla fall en massa nya leads som leder till affärer i framtiden. Detta faktum jobbar vi stenhårt med inom WDG. Att göra golf till den ultimata platsen för lyckade affärsrelationer.

Smart Generation Invest har på blott två år vuxit från helt nystartat bolag till att omsätta över 35 miljoner kronor. Nu satsar bolaget internationellt. Sofies ambition är att lägga mycket krut framöver just på att utveckla företaget till en större aktör utomlands. Redan finns bolag utanför Sveriges gränser. Ett antal Sofie hoppas ska öka drastiskt under de närmaste åren. Så att hon får möjligheten att välkomna fler in i koncernen som hon kallar sin egen familj. För nyckeln till hennes framgångsrecept har varit att skapa god stämning på kontoret. För att få alla sina anställda att må bra när de vaknar upp och ska gå till jobbet.

— Det är otroligt viktigt att skapa en skön företagskultur. Alla ska känna sig välkomna hos oss. Både de som jobbar här och våra kunder och gäster. Största misstaget jag tycker att många gör är att det ska vara så mycket prestige kring olika roller. Jag vill att det ska vara prestigelöst och högt i tak. Alla ska få känna sig bidragande och ingen ska känna en massa stress och därför inte må bra på jobbet. Mår man bra gör man i längden alltid ett bättre jobb. Därför ska man känna sig som en i familjen hos oss.

Om det är någon som vet hur viktig familjen är så är det Sofie Källström. Efter den där dagen för runt 15 år sedan då en lugn och trygg tillvaro blev till en nattsvart mardröm. Men istället för att förstöra henne har traumat gjort henne starkare än någonsin. Nu leder hon förändringens vindar i flera väldigt konservativa branscher. Och banar väg för en utveckling som kommer att påverka stora delar av samhället. Samtidigt som hon kämpar vidare med att skapa en modern affärsvärld glömmer hon självklart aldrig bort det förflutna. Och innerst inne vet Sofie att hennes största förebild också är hennes största fan. Även fast hon inte längre är vid liv och delar framgången med henne.

— Jag tänker ofta på min mamma och att hon hade varit väldigt stolt över mig. Det ger mig min drivkraft att lyckas. Alla har sitt eget trauma. Det viktiga är hur man hanterar situationen. Jag ser det som att jag har varit med om det värsta. Och att allt i framtiden kommer att vara bättre än det. Självklart går jag fortfarande på nitar ibland. Men något jag lärt mig är att aldrig älta det som hänt. Kunskap och akademisk utbildning i all ära men ambition och inställning är det absolut viktigaste för att lyckas. Och jag vet att min resa bara har börjat.

Tillbaka till nyheter