wdg logo symbol

ICA-golfen en stor succé: ”Borde ta med dem varje år”

Sept. 18, 2018

icagolf

Vi tar oss 46 långa år tillbaka i tiden. När Göte Sundström, en ICA-handlare från Gislaved, och hans vänner tillika branschkollegor på Sveriges idag klart största livsmedelskedja ICA bestämde sig för att arrangera ett evenemang i golfens tecken. För de gillade ju alla att spela golf och det föll sig därför naturligt när den första ICA-golfen kort därefter gick av stapeln strax utanför den lilla staden. 46 långa år senare spelades den senaste upplagan av Göte Sundströms event på Lindö Golf strax norr om Stockholm. Från att ha kunnat räkna spelarna på två händer har tävlingen, som egentligen framförallt är en social sammankomst, blivit enorm. På Lindö kom 220 ICA-golfare till start. En siffra som är max vad gäller antalet deltagare.

— ICA-golfen bara växte mer och mer för varje år så till slut fick vi till och med gå in och begränsa antalet spelare. Samtidigt vill vi inte att det ska spela någon roll hur duktig man är, utan det är helt enkelt de som anmäler sig först som får spela. ICA-golfen ska vara en social grej. Det viktigaste är att man trivs, säger Magnus Nilsson delansvarig för ICA-golfen.

Magnus Nilsson, numera pensionerad ICA-handlare från Markaryd, är med för 37:e gången. Tillsammans med sju vänner är han ansvarig för att det enorma arrangemanget ska fungera så smidigt som möjligt. Dessutom är han med och spelar som alla andra. Dock tvingade en trasig rygg honom att hoppa av mitt i tävlingen. Något 67-åringen inte verkar lida speciellt mycket av. Det viktiga är ju att ha det trevligt tillsammans. Att genom landets kanske största företagsgolf blanda sporten med att umgås. Och årets upplaga sticker sannerligen ut vad gäller trivsel. ICA-gänget har verkligen sanslöst härliga dagar på Lindö.

— Den här anläggningen fungerar verkligen jättebra. På dagarna kan vi dela upp våra deltagare i fyra olika klasser A, B, C och D och på kvällarna umgås vi alla tillsammans i ett stort tält. Igår hade vi grillbuffé och rock ’n’ roll-tema. Det var ett jäkla tryck, säger Magnus.

Med 37 ICA-golfevent i bagaget är Magnus tveklöst en källa av högsta trovärdighet vad gäller att bedöma arrangörens insats. Och enligt honom är det en sak som sticker ut på ett extra positivt sätt under årets upplaga. Den stavas WDG, arrangören som ser till att bidra med service av högsta klass för att allt ska fungera så smidigt som möjligt. Något som enligt Magnus gör deras jobb oerhört mycket enklare och därför är den stora anledningen till att årets ICA-golf blivit en sådan stor succé.

— Så mycket feedback och service som vi fått från WDG är egentligen helt otroligt. Normalt sett är det extremt mycket att göra men tack vare att WDG hjälpt oss så mycket har det blivit så mycket enklare. De är ju helt suveräna. Vi har skojat om att vi borde ta med dem varje år. Oavsett var vi är.

Tillbaka till nyheter